Monday, June 15, 2009

Alam (bahagian 1)

Sekarang sibuk dengan produk kesihatan diri dari jenis produk luaran hingga makanan. kita semua nak sihat.. Kadang-kadang macam paranoid pulak pasal kesihatan ni, yealah sekarang macam-macam jenis penyakit baru,dan paling ganas sekarang (H1N1).Baru diorang tau(pembuat virus n virus komputer)sapa yang paling hebat. Tuhan kalau nak tunjuk kejap jer.
Tapi kalau masa jerebu ni (EL nino) orang kita rileks je kan? macam takda apa berlaku je. betul ke?.
Dari kajian (mat saleh jugak yang tolong kaji) dalam 30 tahun lagi Ais di kutub akan cair atau lagi cepat dari itu, aku kira- kira umur aku pun baru 50-60thn macam tu.(kalau dipanjangkan umurlah). so kalau ada anak. anak kita baru umur remaja. So what will happen then?.Bagaimana keadaan masa tu?.
jadi, tak guna juga jaga kesihatan kalau 'Env' kita tak jaga.
Kalau kita boleh tapis air sampai takda bakteria. Boleh ke kita tapis terus bahan-bahan sisa minyak, sisa makanan, sabun basuh, sisa kumbahan? sebab ada bahan-bahan ini dialir dari longkang terus ke sungai dan laut. Aku dulu duduk di kawasan pantai tahun 90an dulu, aku dapat lihat terusan/longkang dari kawasan perumahan terus ke laut, Aku tak faham macam mana sistem perparitan macam ni boleh dibuat.

Apa yang boleh kita buat?.

No comments:

Post a Comment